droga

Różnice miedzy logistyką B2C a B2B

Różnica między B2B i B2C na pierwszy rzut oka wydaje się nieistotna: sklepy internetowe w obu przypadkach wyglądają podobnie. Jednak różnice w procesach biznesowych i funkcjonalności mają charakter systemowy i różnią się znacząco w firmie B2B w porównaniu do B2C. Handel B2B różni się od B2C rodzajem klienta, grupą odbiorców, z którymi firma pracuje oraz personelem samej firmy.

B2B i B2C – co to jest ?

B2B lub business to business to segment, w którym producenci i importerzy sprzedają dystrybutorom, dealerzy kupują od dystrybutorów i w końcu wszyscy hurtownicy sprzedają do sklepów internetowych i detalistów.
B2C lub business to consumer (lub customer) odnosi się do sprzedawców detalicznych, którzy sprzedają bezpośrednio do konsumenta końcowego.

Różnica między B2B a B2C

Jeśli porównasz motywację klienta w B2B i B2C, różnica jest oczywista. W przypadku B2B firma ma do czynienia z innym biznesem: nabywcy hurtowi będą wykorzystywać zakupione produkty w celu osiągnięcia zysku, np. odsprzedając je dalej lub oferując usługi montażu, dostawy, instalacji i konserwacji. W B2C firma ma do czynienia z konsumentem końcowym, który kupuje bezpośrednio na własny użytek.
W B2B, 80% klientów jest z reguły stałych. W B2C natomiast trzeba płacić wielokrotnie, aby odzyskać istniejących klientów, a niestety częstotliwość zakupów w B2C jest znacznie niższa niż w B2B.
Różni odbiorcy docelowi o różnych potrzebach prowadzą do różnic w zakupach online dla hurtowników i detalistów. Przyjrzyjmy się, czym różni się B2B od B2C i jak to znajduje odzwierciedlenie w rozwiązaniach do automatyzacji procesów biznesowych dla hurtowników.

Zobacz również  Faktoring pełny i niepełny - różnice

Realizacja zamówienia

Oczywiście oba modele e-handlu korzystają z usług logistycznych, aby terminowo i bezpiecznie przemieszczać swoje towary.
Jednak w transakcjach B2B potrzeba bezpieczeństwa i śledzenia wzrasta wielokrotnie, ponieważ ilość produktów i kwota transakcji jest znacznie wyższa. Korzystając z platformy rejestracji danych, wszystkie zainteresowane strony mogą w każdej chwili łatwo śledzić lokalizację i status przesyłki.
Logistyka B2C jest dużo bardziej uproszczona pod tym względem. W B2C, ta dodatkowa warstwa bezpieczeństwa może nie być konieczna, ponieważ wolumen i koszt partii jest znacznie niższy.

Proces zamawiania

Chociaż końcowym rezultatem dla każdego rodzaju biznesu jest udana sprzedaż, kroki kasowe są zazwyczaj różne.
W przypadku sprzedaży B2C platforma powinna posiadać jak najmniejszą liczbę kroków, nie pomijając tych niezbędnych – możliwość modyfikacji koszyka (dodawanie/usuwanie produktów), możliwość podglądu i zastosowania kuponu oraz wybór bramki płatności (pobranie, karty, portfele).
Platformy B2B zawierają jednak dodatkowe funkcje kasowe, takie jak demo, czat lub wideorozmowa, a także dodatkowe opcje płatności, jak również możliwość powtórzenia poprzedniego zamówienia za pomocą jednego kliknięcia.

Wolumen transakcji

Paczki przeznaczone dla handlu B2B są znacznie większe niż typowa paczka pojedynczego kuriera przeznaczona dla bezpośredniego konsumenta. Ponadto, dostawa towarów B2B może odbywać się w długim okresie, który może trwać nawet kilka miesięcy.
Klienci B2C są zazwyczaj ograniczeni do maksymalnej ilości zamówienia, podczas gdy firmy B2B często wymagają minimalnej ilości zamówienia w celu optymalizacji procesów produkcji i sprzedaży.

Zobacz również  Formy prowadzenia działalności gospodarczej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *