wygoda w biurze

Ergonomia stanowiska pracy – praktyczne akcesoria

Zapewnienie pracownikom wygody podczas pracy w biurze powinno być priorytetem dla każdej firmy. Spędzanie wielu godzin przy komputerze nadwyręża nie tylko wzrok, ale także plecy i nadgarstki. Jak możemy poprawić swój komfort na stanowisku pracy? W jakie akcesoria warto się zaopatrzyć, aby wykonywanie codziennych obowiązków było przyjemniejsze?

O czym warto pamiętać podczas długotrwałej pracy przy biurku?

Odpowiednie ułożenie ciała podczas siedzenia za biurkiem zmniejsza ryzyko nadmiernego obciążenia kręgosłupa. Wzrost i osobiste predyspozycje, niekiedy nawet schorzenia sprawiają jednak, że czasem trudno przyjąć prawidłową pozycję przy biurku bez pomocy dodatkowych ergonomicznych akcesoriów. Należą do nich m.in. podnóżki czy podpórki pod plecy.

Podnóżek powinien znaleźć się pod naszym biurkiem ustawiony pod kątem maksymalnie 15 stopni, co zapewni naszym stopom swobodne i płaskie ułożenie. Bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym to stała przypadłość osób, które mają pracę siedzącą. O wygodną pozycję podczas długotrwałego siedzenia można zadbać zaopatrując się w specjalną podporę pod plecy. Jest ona zwykle wykonana z siatki, pasuje do wszystkich krzeseł biurowych i jest bardzo łatwa w zamocowaniu. Zwiększa ona znacznie komfort oparcia, modeluje prawidłowe ułożenie pleców zapobiegając tym samym dolegliwościom w odcinku krzyżowym kręgosłupa.

Zobacz również  Czy jest możliwe osuszanie mokrych dokumentów?

Warto również pamiętać, że blat naszego biurka powinien mieć taką szerokość, abyśmy swobodnie mogli sięgać po wszystkie elementy wyposażenia naszego stanowiska pracy. Notatnik, kubek czy telefon muszą znajdować się w odpowiedniej od siebie odległości i w zasięgu naszej ręki. Dzięki temu unikniemy przyjmowania wymuszonej pozycji ciała.

Jak zapobiegać bólom nadgarstka podczas pracy przy komputerze?

Długotrwałe opieranie dłoni o blat stołu podczas pracy z użyciem myszy komputerowej może prowadzić do pojawienia się niebezpiecznego zespołu cieśni nadgarstka. Aby zapobiec bólowi nadgarstków, warto odpowiednio ustawić swoje biurko. Wysokość stołu, krzesła oraz podłokietników powinno umożliwić jak najbardziej naturalne ułożenie naszych rąk podczas obsługiwania klawiatury. Pamiętajmy również o zachowaniu kąta 90 stopni między ramieniem i przedramieniem. W ten sposób odciążamy nasze mięśnie. Komfort pracy znacznie może poprawić również żelowa podkładka pod mysz ze specjalną poduszeczką na nadgarstek.  Poduszkę można dokupić oddzielnie i dołożyć do każdego rodzaju podkładki. Oparcie dłoni na miękkiej powierzchni nie powoduje wówczas tak dużego obciążenia stawów.

Jak zadbać o oczy i kark?

Długotrwałe wpatrywanie się w ekran komputera powoduje zmęczenie wzroku i późniejsze trudności z akomodacją oka. Zaleca się robienie krótkich przerw, nawilżanie oczu kroplami oraz patrzenie przez okno w dal. Monitor powinien być ustawiony od 40 do 75 cm od oczu. Jeśli natomiast kąt obserwacji ekranu będzie miał od 20 do 50 stopni w dół (od poziomej linii poprowadzonej na wysokości naszych oczu), to ryzyko obciążenia naszego karku oraz oczu będzie minimalne. Niektórzy ze względu na chęć zachowania dyskrecji danych wyświetlających się na ekranie ustawiają laptop czy też monitor pod dziwnym kątem. Chcą w ten sposób ograniczyć widoczność wyświetlacza dla osób siedzących obok nich. Jest to niewygodne, szkodliwe oraz niestety nieskuteczne rozwiązanie. Dla osób, którym zależy na zachowaniu poufności informacji wyświetlanych na komputerze w open space czy podczas pracy w miejscach publicznych poleca się filtr prywatyzujący.  Jest to bardzo ergonomiczny artykuł działający na zasadzie mikrożaluzji. Sprawia on, że osoby nieupoważnione patrzące na ekran z boku zobaczą tylko czarne pole. Jedynie osoba siedząca na wprost jest w stanie zobaczyć pełen, wyraźny obraz. Filtr nakłada się bez problemu na ekran monitora, laptopa czy tabletu.

Zobacz również  Wizytownik biurowy - kompendium wiedzy

Zastosowanie na stanowisku pracy ergonomicznych akcesoriów może nie tylko odciążyć nas fizycznie, ale również zapewnić nam lepszy komfort psychiczny podczas długotrwałej pracy przy komputerze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *